سایت های برتر دولتی جایزه می گیرند

سایت های برتر دولتی جایزه می گیرند

دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی در راستای برگزاری دومین همایش ارزیابی وب گاه های دولتی  و اعطای جایزه بزرگ وب  با هدف فعال سازی خدمات دولت به مردم از کلیه دستگاههای قوای سه گانه برای حضور در این همایش دعوت کرد .

به گزارش ایشنا سعید سالاریان قائم مقام دبیر شورای اطلاع رسانی  با بیان  این مطلب  اظهار کرد : در راستای ابلاغ سیاستهای کلی نظام اداری کشور توسط مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه نظام اداری الکترونیک کشور و در پی برگزاری موفقیت آمیز نخستین همایش ارزیابی وب گاههای دولتی و اعطای اولین جایزه وب به برگزیدگان دومین دوره این همایش اواسط تیر ماه سال جاری برگزار خواهد شد وی با اشاره ثبت نام و حضور ۱۸۶ دستگاه  و وزارت خانه در دوره ی فبل مبنای کار در این دوره همایش از ابتدا   بر اساس خود اظهاری و سپس بررسی فعالیتها  وانتباق آنها با شاخص های بین الملی خواهد بود .

او خاطر نشان کرد دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی بر اساس وظایف محوله همچون دوره گذشته این ارزیابی را در سطح کلیه وب گاههای دولتی برگزار کرد بر همین اساس کلیه دستگههای قوای سه گانه برای حضور در این همایش دعوت می شود تا در موعد مقرر پایان اردیبهشت ماه سال جاری با مراجعه به وب گاه شورا با آدرس ...... ثبت نام کنند قائم مقام ذبیر شورای عالی اطلاع رسانی با بیان اینکه در این دوره تیم فنی دبیرخانه با اشراف علمی دانشگاه صنعتی شریف ارزیابی وب گاه ها را برعهده خواهند داشت  افزود ارزیابی وب گاههای دولتی با برخی تغییرات در ۱۰ شاخه خدمات الکترونیک و غیر حضوری اطلاع رسانی اعتبار و کیفیت محتوا  روز آمدی و تعامل با کاربر جلوههای بصری گردش کار مناسب امنیت فناوری روز آمد پاسخگویی و احترام به کاربران برگزار شد .

سالاریان با بیان اینکه ویژه گی های ارائه اطلاعات سرویس ها و خدمات به نحو الکترونیکی در سهولت و سرعت شفافیت آن است تصریح کرد این ارزیابی به صورت سالانه برگزار می شود و با اعلام نتایج وب گاههایی که نسبت به دوره قبل در این سرویس ها پیشرفت داشته  و تلاش مضاعفی برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم کرده اند  اعلام و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد .  

 

دیتاسنتر ملی از اواخر خرداد

دیتا سنتر ملی از اواخر خرداد

به گفته معاون فناوری ارتباطات شرکت ارتباطات زیر ساخت برای پروژه IDC دیتاسنتر ملی حدود 30 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و از سال گذشته که ایز ایران به عنوان برنده پروژه شناخته شد، طرح اولیه را به ما ارائه کرده است .

محمد علی ایرانیان در گفتو با ایسنا اظهار کرد :((امیدواریم طبق برنامه کار خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز این پروژه از اواخر خرداد ماه سال جاری آغاز گردد))

وی گفت به واسطه این پروژه میزبانی کلیه سایت های اینترنتی به داخل کشور آورده می شود و کلیه اطلاعات حساس و محرمانه به مدت پنجاه یا شصت سال ذخیره و به صورت یکجا باقی بماند .

معون فناوری ارتباطات و اطلاعات شرکت ارتباطات زیر ساخت همچنین گفت کتابخانه دیجیتال شرکت ارتباطات زیر ساخت نیز فعال شده است و ارتباط با کتابخانه دیجیتال  این شرکت از طریق  سایت این شرکت با آدرس www.tic.ir امکان پذیر بوده است که از سوی مرکز تحقیقات مخابرات راه اندازی شده است .

به گفته او این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از دو هزار نسخه کتاب الکترونیکی است و با توجه به این که مرکز تحقیقات مخابرات یک موسسه علمی و تحقیقاتی است به طبع امکانات آرشیوی این کتابخانه از لحاظ کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت با آغاز به کار دیتا سنتر ملی میزبانی استفاده از اینترنت را شرکت مخابرات زیر ساخت انجام خواهد داد و دیگرنیاز نیست برای استفاده از آن به سایت خارج از کشور وصل شویم و متقاضیان می توانند از طریق این دیتا سنتر ملی این اطلاعات را دریافت کنند لازم به ذکر است عضویت در این سایت فقط برای دانشجویان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کارمندان امکان پذیر است و باید دید در روزگاری کاربران عادی اینترنت و رایانه بوسیله کامپیوتر شخصی خود به هزاران نسخه کتاب الکترونیکی دسترسی دارند آیا ارائه تنها دوهزار نسخه کتاب انگیزه ای برای تکمیل فرم اطلاعات خصوصی طویل این سایت خواهد بود .


               

 

                                     

حذف ویندوز مدیا سنتر

حذف ویندوز مدیا سنتر

اگر فقط یک کامپیوتر دارید و هیچ علاقه ای به استفاده از سرویس های  چون ایجاد پخش مستقل تلوزیونی در منزل ندارید .چه بهتر که ریشه ویندوز مدیا سنتر را از کامژیوتر خود بکنید و فضا را برای برنامه های دیگر باز کنید برای این کار نخست به کنترل پنل بروید Program and features  را انتخاب کنید حالا روی گزینه Turn windows Features کلیک کنید و از فهرست ظاهرشده تیک کنار ویندوز مدیا سنتر را بردارید .

پس از چند دقیقه پیغامی برای ریستارت کردن ویندوز کامپیوتر می آید کامپیوتر خود را ریستارت کرده و با موفقیت عملیات حذف را به پایان برسانید  .

برای نصب مجدد ویندوز مدیا سنتر کافی است عملیات فوق را به صورت کاملا برعکس انجام دهید این کار به صورت دستی هم می شود انجام داد روی استارت کلیک کرده و عبارتgpedit.mscرا تایپ کنید .حالا به بخشConfiguration.Administrative Templatesگزینه ویندوز مدیا سنتر را انتخاب کنید روی گزینه Window Components کلیک کرده و سپس این قانون را برای ویندوز مدیا سنتر فعال کرده از این به بعد هروقت ویندوز مدیا سنتر را اجرا کنید با یک پیغام خطا روبرو  خواهید شد . 


 

اپراتو سوم به تامین اجتماعی رسید

سرانجام وعده خصوصی سازی اپراتور سوم محقق نشد !

اپراتو سوم به تامین اجتماعی رسید

اپراتور سوم در نهایت به شرکت تامین تله کام رسید .پس از کش و قوس های بسیار ، سرانجام قراداد اپراتور سوم تلفن همراه کشور بوسیله تقی پور وزیر  ارتباطات و صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی امضا شد که بر آن اساس شرکت تامین تله کام متعلق به سازمان تامین اجتماعی به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه کشور انتخاب شد . این در حالیست که پیش از این قرار داد بود تا بخش خصوصی اپراتور سوم را دربر بگیرد اما به نظر می رسد این بار دولتی ها نیز برنده شده اند .

ادامه نوشته

امکان بهره برداری از ظرفیت نا محدود اینترنت

امکان بهره برداری از ظرفیت نا محدود اینترنت

شرکت ارتباطات زیر ساخت به دنبال امضای تفاهنامه با شرکت بین الملی GBI یک درگاه بین الملی جدید در بوشهر ایجاد کرد که از این طریق امکان بهره برداری از ظرفیت نا محدود اینترنت پر سرعت فراه می شود.

به گزارش مهر محمود خسروی مدی عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت ، پس از امضای این تفاهنامه اظهار داشت :((این درگاه بین الملی جدید به یک حلقه کابل دریایی بین الملی متصل خواهد شد که پس از عبور از کشورهای بحرین ،عراق امارات عمان قطر و عربستان این کشورها را در خلیج فارس به یکدیگر ،در شرق به هند و در غرب به اروپا متصل می کند .))

وی همچنین گفت این کابل دریایی به شبکه های بین اللملی SMWS3،فلگ SMW4 و سایر کابل های بین الملی متصل است و امکان بهره برداری از ظرفیت نا محدود اینترنت را برای کشور فراهم خواهد ساخت .


                                      

   

یادداشتی درباره ایمیل ملی

یادداشتی درباره ایمیل ملی

5 اسفند 1388 - سعيد مهديون مديرعامل شركت فناوري اطلاعات ايران : «از نظر بنده بسته شدن سرويس جيميل يك فرصت حساب مي‌شود و بايد مردم كشور به سمت ايميل ملي هدايت شوند» به نقل از مطبوعات 20/11/88
يكي از شاخص‌هاي بخش فناوري اطلاعات در برنامه چهارم توسعه «نسبت صفحات فارسي در اينترنت به كل صفحات وب» است. فارغ از اينكه از نظر فني اين شاخص چقدر قابل دفاع و سنجش‌پذير باشد نفس وجود چنين شاخصي‌ بيانگر اهميت توليد محتواي فارسي در فضاي اينترنت براي دولت است. اما همين دولتي كه افزايش صفحات فارسي را هدف راهبردي خود قرار داده بخش قابل توجهي از صفحات فارسي توليد شده را فيلتر مي‌كند. يك بخش از دولت به افزايش سايتهاي فارسي مي‌نازد بخش ديگري از همان دولت به دنبال كاهش دسترسي به سايتهاي فارسي است!

در چنين فضايي نبايد تعجب كرد اگر مديرعامل شركت فناوري اطلاعات قطع شدن (بهتر است بگوييم قطع كردن) سرويس ايميل گوگل يا همان جيميل را فرصتي براي توسعه ايميل ملي بداند. چند هفته است كه جيميل و برخي ديگر از خدمات پايه‌اي اينترنت مسدود شده‌اند و هيچ يك از نهادهاي نظارتي (مجلس، سازمان بازرسي و ...) و رسانه‌هاي رسمي كشور به اين وضعيت اعتراض نكرده‌اند. حتي مشخص نيست مبناي قانوني چنين تصميمي كدام است و مسئوليت خسارات و تبعاتي كه اين اقدام براي شهروندان و جامعه ايجاد كرده با كيست. مديرعامل شركت فناوري اطلاعات هم به جاي آنكه به مديران مافوقش اين موضوع را يادآوري كند به استقبال فيلتر شدن جيميل مي‌رود. معلوم نيست چرا دولت يك‌باره كل اينترنت را قطع نمِي‌كند تا فرصتي براي ايجاد «اينترنت ملي» ايجاد شود! ين هم شيوه‌اي براي مديران اين دولت شده كه هر چند وقت يك بار اصطلاحي را طرح و كارشناسان و منتقدان را دنبال نخودسياه بفرستند يك روز اينترنت ملي، روز ديگر ايميل ملي.

اصلا منظور از ايميل ملي چيست؟ ايميلي كه بايد توسط شهروندان ايراني استفاده مي‌شود؟ ايميلي كه ميزباني‌اش در ايران است؟ ايميلي كه توسط دستگاه‌هاي رسمي ايران استفاده مي‌شود؟ زبانش فارسي است؟ مزاياي اين ايميل نسبت به ديگر خدمات ايميل چيست؟ توجيه اقتصادي راه‌اندازي آن كدام است؟ آيا صرف ميزباني سرور يك ايميل در داخل كشور آن را امن مي‌كند؟ آيا ايراني‌هاي خارج از كشور مي‌توانند از آن استفاده كنند؟ آيا ايراني‌هاي داخل كشور بايد از آن استفاده كنند؟ اگر كسي نخواست ايتفاده كند چه مي‌شود؟ چرا در سه سال اخير كمتر از 5000 كاربر روي آن تعريف شده؟ آيا اين كاربرها فعال هستند؟ چه كسي به اين پرسشها و ده‌ها پرسش ديگر در اين زمينه پاسخ خواهد داد؟ چه كسي پاسخگوي صدمه‌اي است كه اين آزمون و خطاهاي مديران تازه‌كار به قابليت اتكاي فناوري اطلاعات در نگاه مردم و صاحبان كسب‌وكار مي‌زند؟
منبع:   
news.parseek.com

تلویزیون اینترنتی راه اندازی می شود

تلوزیون اینترنتی راه اندازی می شود

با همکاری سازمان صدا و سیما 

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران از انجام مقدمات برای راه اندازی تلویزیون اینترنتی  IP TVکشور خبر داد و گفت کانال های انتقال تصویر شبکه برای ارائه این سرویس آماده شده  و مذاکرات با صدا وسیمایز جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آغاز شده است .صابر فیضی در کفت گو با مهربا اشاره به انجام مراحل پایانی ایجاد خدمات پیشرفته ....در کشور چون شامل سرویس های مختلفی از جمله ....می شود گفت : ارائه .... مستلزم تهیه محتوا برای انتشار مدیریت محتوا و رساندن آن با کیفیت و امنیت مناسب به کاربر نهایی است . برای این منظور  شبکه تست شده و منتظر دریافت محتوا از صدا و سیما هستیم .

وی گفت کانال های انتقال تصویر شبکه برای این سرویس ارائه شده است فیضی در مورد سرویس های پخش فیلم و ویدئو از طریق شبکه اینترنت ...که یکی از کاربردهایIP TVاست گفت : ارائه سرویس ویدیو در خواستی به مشتریان نهایی شده است در این زمینه با توجه به محتوای مذکور با وزارت فرهنگ ارشاد وارد مذاکره شده ایم .وی خاطر نشان کرد سرویس فوق به زودی قابل ار ائه به مشتریان خواهد بود بخ گزارش مهر ... به ارسال و پخش برنامه های تلویزیونیبرای مشترکان از طریق ساخت باند وسیع و توسط پروتکل اینترنت گفته می شود .

     IP TV یک پدیده جهانی است که فرصتی را برای شرکت های مخابراتی جهت استفاده بهتزر از زیر ساخت های خود به منظور ارسال ویدئو و محتوای دیجیتال روی شبکه IP فراهم کرده است امروز بسیاری از سرویس دهندگان باند وسیع ارائه سرویس های تلویزیونی را روی شبکه IP آغاز کرده اند   .  


                                                                                           

برقراری شبکه پرقدرت اینترنت ضامن اصلی رشد اقتصاذی

برقراری شبکه پرقدرت اینترنت ضامن اصلی رشد اقتصادی

رئیس انجمن شرکت های اینترنتی:                                                                                   

 همواره رشد اقتصادی و توسعه پایدار در گرو زیر ساخت های ارتباطی بوده که این ساختا رهای زیر بنایی در گذسته از طریق احداث بزرگراه ها،شبکه های ریلی احداث فرودگاهها و بنادر انجام می گرفت اما برقراری یک شبکه اینترنت پرقدرت و ایجاد بستر سریع تبادل  اطلاعات  ضامن اصلی رشد اقتصادی در قرن ۲۱ به حساب می آید.

مسعد ریاضیات رئیس شرکت های انجمن اینترنتی در گفتگو با خبرنگار ایسنا ، با بیان این مطلب اظهار کرد ((همانطور که در گذشته ،دولت ها اعتبارات وسیعی را برای ایجاد ساختارهای زیر بنایی در نظر می گرفتند و جادهای احداث شده را تقریبا رایگان (با عوارض بسیار ناچیز)در اختیار بخش های اقتصادی قرار می دهند ،اکنون نیز همان سیاست در مود شبکه های اینترنت به اجرا گذاشته شود .))

وی ادامه داد :یعنی شبکه وسیع فیبر نوری تمام نقاط دور ونزدیک مملکت را بپوشاند و بستر انتقال سریع اطلاعات را فراهم آورد و این بستر با هزینه بسیار ناچیز با و حتی با یارانه در اختیار بخش های مختلف اقتصادی اعم از تجارت ،بانکداری،خدمات وغیره قرار بگیرد ..))

وی افزود :متاسفانه ملاحظه می شود که این امر مهم در برنامه مهم و کلان دولتی نادیده گرفته شده .در سال ۱۳۷۲ ایران دومین کشور خاورمیانه بود که به اینترنت متصل شدولی امروز تمامی از تمامی کشوهای منطقه به جز عراق و افغانستان عقب تر است .))

ریاضیات با بیان اینکه که در سال ۱۳۸۱ فقط۱/۱درصد ملی تولید ناخالص ملی به اینترنت و IT اختصاص داده شده که آن هم در سال های اخیر به کلی برچیده شده است ؛ ابراز داشت :(( در سالی که که پشت سر گذاشتیم ، حدود 300 هزار پرت اینترنت پر سرعت فعال داریم در حالی که طبق برنامه پنج سال چهارم توسعه باید تعداد 5/1 میلیون پورت ایجاد شود .))

به گفته وی این کمبود در حالی چشمگیر می شود که به دلیل فرهنگ بالا و هوشیاری سرشار ایرانیان ،آمارهای غیر رسمی اعلام می دارد که بیش از 18 میلیون کابر اینترنتی در مملکت وجود دارد ،با این حال ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود 24 درصد است . 

 


چگونه بیل گیتس در دفترش کار می‌کند؟ ( از زبان خود بیل گیتس )

چگونه بیل گیتس در دفترش کار می‌کند؟    ( از زبان خود بیل گیتس )

بیل گیتس را دیگر همه می‌شناسند. اگر ندانند او رئیس غول‌ نرم‌افزاری دنیا مایکروسافت بوده است حتما درباره ثروت افسانه‌ای او شنیده‌اند و هنوز هم با وجود ابرثروتمندانی چون وارن بافت و کارلوس اسلیم کسی نمی‌تواند تصور کند عنوان پولدارترین مرد جهان لایق کس دیگری جز بیل گیتس باشد.

اما در واقعیت او علاوه بر این که یک گیک فوق‌العاده است شاید بتواند عنوان بزرگترین کارآفرینی که تاریخ به خود دیده است را هم یدک بکشد. روش کاری او این روزها، در کالج‌های کارآفرینی به عنوان یک الگوی فوق‌‌العاده آموزش داده می‌شود.

در ادامه به ترجمه‌ای آزاد از مقاله‌ای میپردازیم که توضیح می‌دهد چطور بیل‌گیتس از کامپیوترش با سه مانیتور(عکس بالا) استفاده می‌کند یا چطور او با محصولات آفیس در کارهایش موفقیت کسب می‌کند. نکته متمایزکننده این نوشته این است که نویسنده این نوشته کسی نیست جز خود بیل گیتس!

وقتی شما وارد دفتر کار من می‌شوید احتمالا توجه شما به سه صفحه نمایش تخت بزرگی جلب می‌شود که کنار همدیگر به آرامی آرمیده‌اند. این سه با همدیگر چنان هماهنگ‌سازی شده است که مانند یک مانیتور بزرگ به نظر می‌رسد که مرا قادر کرده است بسیار مفیدتر کار کنم.

من توی صفحه نمایش سمت چپ Outlook 2007 را باز نگه می‌دارم تا پیام‌های جدیدی را که هر روز به دستم می‌رسد بتوانم داشته باشم. در صفحه نمایش وسطی من پیام‌ها یا نوشته‌هایی را باز نگاه می‌دارم که مشغول نوشتن یا خواندن‌شان هستم. در صفحه نمایش راستی هم یک مرورگر باز است که بلافاصله بتوانم به جستجو در اینترنتم بپردازم.

من اکثر وقتم را با همکاران و مشتریان می‌گذرانم. برای همین Outlook یک نرم‌افزار بسیار پرکاربرد برای من است. من روزانه حدود 100 ایمیل از کارمندان مایکروسافت و بسیار بیشتر از این عدد از مشتریان و شرکا دریافت می‌کنم.

این خیلی مهم است که من حرف و فکر مردم درباره محصولات و کمپانی ما را بشنوم. در هر حال من نیاز دارم برای مقابله به خطرات واقعی به اطلاعات بسیار بیشتری از ایمیل‌هایی که به دستم می‌رسد دست پیدا کنم.

در اوت‌لوک 2007 ما یک سری ابزارهایی قرار دادیم که بسیار نسبت به قبل مدیریت ایمیل‌ها را در حجم بالا ساده کرده است. مخصوصا که اکثر اتفاقات به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دردسر می‌افتد.

یک چیز مهم این است تمام پیغام‌های صوتی، فکس‌ها و پی‌ام ها (instant messages) که به صندوق پستی من فرستاده می‌شود همه از فناوری‌های واحد ارتباطی ما استفاده می‌کند. این سیستم ارتباطی یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد و آن هم این که در هر لحظه کاملا می‌شود فهمید کی در دسترس است و کی در دسترس نیست.

یک چیز خیلی خوبی است که به خاطرش باید تشکر کنم این است که Outlook جدید یک قابلیت اضافه کرده که به من اجازه می‌دهد صندوق پستیم را با تقویمم هماهنگ‌سازی کنم.

قبلا با استفاده از اوت‌لوک من می‌توانستم وظایف و برنامه‌هایم را برای آینده تنظیم کنم اما هیچ وقت به صورت خودکار با تقویم هماهنگ نمی‌شد. این به شدت کمک می‌کند که شما به روز بمانید و این چیزی بود که واقعا نیازش حس می‌شد.

کار کردن بهتر با مردم دیگر این روزها از همیشه مهم‌تر و اساسی‌تر شده است. نه تنها در مایکروسافت، بلکه در هر ارگان دیگری هم همین طور است. SharePoint یک نرم‌افزار است که به شما اجازه می‌دهد یک سایت داخلی بسازید برای انجام پروژه‌های داخل شرکت. من متوجه شدم استفاده از SharePoint بسیار برای انجام کارها با هماهنگی بالا حیاتی است.

برای مثال، هر ساله من یک برنامه اجرا می‌کنم به اسم ThinkWeek که هر کس یک برگه می‌فرستد برای من ( از کارمندان شرکت ) که توی آن درباره یک ایده که می‌تواند مسیر حرکت کمپانی را تغییر بدهد یا یا اسناد مربوط به یک پروژه را دنبال می‌کردیم.

ما قبلا در نگاه اول توجه خود را معطوف به اسناد می‌کردیم اما اکنون به سادگی یک سایت برای درست کردن پروسه‌ها ایجاد کرده‌ایم. در سال بیش از 350 طرح ثبت می‌شود. نه تنها من آنها را می‌خوانم و برای تعدادی از آنها کامنت می‌گذارم بلکه دیگر مدیران فنی کمپانی هم قادر خواهند بود دیدگاه‌هایشان را در مورد آنها بیان کنند.
این باعث ایجاد بحث‌های زنده بسیاری و شروع پروژه‌های زیادی می‌گردد که در زمانی که همه چیز روی کاغذ بود، انجام آنها بسیار مشکل می‌نمود.
این نسخه از SharePoint یک سری قابلیت‌هایی اضافه کرده است که به نظر من فوق‌العاده می‌رسد و باعث می‌شود یک شبکه اجتماعی تشکیل بشود . علاوه بر جستجو در شبکه‌های داخلی شرکت‌ها، شیرپوینت شما را قادر می‌سازد تا در میان افراد بر اساس تجربه و تخصص، عنوان شغلی یا دپارتمانی که آنها کار می‌کنند هم جستجو کنید.

در ثانی، کارمندان قادر خواهند بود به سادگی صفحات شخصی برای خود بسازند و در آنها عکس بگذارند و از تجربیات و دیدگاه و علاقه‌مندی‌های خود بنویسند.

شیر پوینت به صورت اتوماتیک ارتباط میان هر پرونده و نویسنده‌اش را یافته و ارتباط میان کارمندان یک تیم را با یک دیگر تعیین می‌کند. این باعث می‌شود که کارمندان با تخصص‌هایی یکسان یا کسانی که در یک شاخه به صورت موازی کار می‌کنند را یافته و میان آنها ارتباط برقرار کنیم. برای مثال هم‌اکنون این سیستم برای ارتباط میان 80000 کارمند مایکروسافت در حال برقرار شدن است.

البته این را هم بگویم که اغلب جلسات به این معناست که با همکاران حضوری دیدار کنم یا با استفاده از ابزارهایی چون آفیس LiveMeeting از راه دور صحبت کنم. من اغلب به ایده‌هایی که مطرح می‌شود فکر می‌کنم و آنها را دنبال می‌کنم.
من سعی می‌کنم همیشه کامپیوتر همراهم را با خودم به جلسات ببرم چون در این صورت با استفاده از OneNote 2007 می‌توانم یادداشت‌برداری کنم از جلسات و بعدا سر فرصت آن‌ها را چاپ کنم یا میان نکته‌هایی که برداشتم جستجو کنم.
بر فرض هم که من Tablet PC را فراموش کنم ببرم در آن صورت می‌توانم متون را اسکن کنم و به صورت یک عکس به OneNote اضافه کنم. یک ویژگی خوبی که در OneNote 2007 اضافه شده است این است که بخ صورت اتوماتیک عکس‌های اسکن‌شده را هم می‌شناسد و در بین آنها هم می‌شود به سادگی به جستجو پرداخت.

یک زمانی هم به وجود می‌آید که من شدیدا به دنبال این هستم که به اطلاعاتی از یک صنعت یا تجارت دست پیدا کنم یا آنها را بررسی کنم. با ابزارهای تجسم اطلاعات و هوشمند کسب و کاری که در اکسل 2007 و SharePoint وجود دارد بررسی این اطلاعات که قبلا بسیار مشکل به نظر می‌رسید بسیار ساده‌تر شده است چون حالا دیگر وقتی اطلاعات را در این نرم‌افزارها وارد می‌کنید، آنها در پشت صحنه در یک بانک اطلاعاتی هم ذخیره می‌شوند. و حالا جستجو در میان اطلاعات و به دست‌آوردن ایده‌ها و نگاه‌هایی با واقعیت‌هایی که در حال اتفاق افتادن است بسیار ساده‌تر شده است.

حالا من خیلی راحت می‌توانم بررسی کنم که مفروضات دخیل در یک پروسه چطور می‌تواند بر بازار یک محصول خاص موثر باشد.

به هر حال بهبود نرم‌افزارهای آفیس 2007 تاثیر بسیار بزرگی بر شیوه کاری من گذاشته است. فکر می‌کنم هر روز من یک نکته جدید یا ویژگی جدیدی برای انجام کارهایم پیدا می‌کنم و به این دلگرمم که بسیاری از شما هستید که کارهای‌تان را با Office از من هم بهتر و مفیدتر انجام می‌دهید. 

ايميل ملي به*مقصد مي*رسد؟

ايميل ملي به*مقصد مي*رسد؟
اين روزها بحث ايميل، چه از نوع بين*المللي و چه نوع داخلي و ملي آن، بسيار داغ است. کاري به ماجراها و رخدادهاي اخير در مورد از دسترس خارج*شدن سرويس جي*ميل نداريم؛ مساله اصلي ما، ايميل ملي است.
هر چند تاکنون وضعيت ايميل ملي تنها به چند خبر و نقل*قول از مسوولان خلاصه شده، ولي به*طور قطع سازمان*هايي که مسووليت اينترنت را بر عهده دارند، حتما براي ايجاد ايميل ملي دلايل خوبي دارند که ممكن است بسيار شنيدني باشد.
مسايلي از جمله هزينه نگهداري ايميل ملي، نقشه راه آن براي درازمدت، ميزان امکانات آن و بسياري چيزهاي ديگر که اين ايميل را به ايميل رسمي فرد مبدل کند. اما بايد آن سوي قضيه را هم در نظر گرفت: *آيا به*واقع محروم كردن خودمان از امكانات پرشماري كه برخي غول*هاي صنعت IT به*رايگان در اختيارمان مي*گذارند، تصميمي عقلائي است؟
اين درست كه آنها دلشان براي ما نسوخته و بازارهاي تبليغاتي خود را در نظر گرفته*اند و بدين سبب، به*ناچار امكاناتي را به*رايگان به مردم سراسر جهان ارائه مي*دهند، اما آيا ما هم بايد دور خودمان ديواري بكشيم و خود را از اين منابع رايگان و همگاني محروم كنيم؟
گذشته از اين، جايگزيني ايميل ملي با سرويس*هايي چون جي*ميل، ياهو و هات*ميل، کمي دور از ذهن مي*نمايد. در نگاه اول، هر شخص آزاد است از هر وب*سايتي که علاقمند است، سرويس ايميل بگيرد. حتي ياهو و گوگل هم با قدرت*هاي بزرگ تبليغاتي خود، نمي*توانند کسي را از ايميل محبوب خود پشيمان کنند و تنها مساله خدمات و امکانات است که باعث مي*شود يک شخص از يک سرويسي به سرويس ديگر برود، يا در همه اين سرويس*ها يک آدرس و اكانت داشته باشد.
حفظ امنيت داده*هاي مهم ايراني بدون پياده*سازي ايميل ملي، تصور دور از ذهني نيست. در سطوحي که نياز به*حفظ اطلاعات است (از جمله: سازمان*ها و نهادها) مي*توان از ايميل وب*سايت سازمان*هايي که در سرورهاي امن داخلي قرار دارند، استفاده کرد. قرن بيست*ويکم هم زماني نيست که از لزوم داشتن يک وب*سايت براي شرکت*ها سخن گفت و اين نياز را شرح داد. بنابراين، هر سازماني مي*تواند ايميل مخصوص به*خود را داشته باشد و براي هر پست سازماني، يک آدرس مجزا قرار دهد.
همان*طور که همه*جاي دنيا مرسوم است، ايميل اداري با ايميل شخصي جداست؛ به*علاوه اين*که ايميل*هاي امن متعلق به سمت*هاي مختلف ادارات دولتي است، نه افراد آن. بنابراين در صورت تغيير سمت فرد، نيازي به تغيير داده*ها، آدرس*ها و ... نيست.
شرکت*هاي کوچک، افراد مستقل و ديگر اشخاص حقيقي هم مي*توانند از طريق دامنه وب*سايت خود ايميل ارسال کنند که حالت رسمي به*خود بگيرد. بنابراين اگر کسي بخواهد تصاوير جشن تولد فرزند خود را براي دوستانش بفرستد، آيا نيازي است سرمايه هنگفتي را براي راه*اندازي ايميل ملي هزينه کرد؟
راهکار مناسب*تر، مي*تواند ترکيبي از موارد زير باشد:
- همان*طور که بيشتر کشورهاي پيشرفته در فناوري اطلاعات اين راه را دنبال مي*کنند، تغيير ساختار مصرف*گرايي محصولات نرم*افزاري تجاري و منبع*بسته و حرکت به*سمت نرم*افزارها و سيستم*هاي عامل منبع*باز، پيگيري جدي*تر پروژه سيستم*عامل ملي، منبع*باز اعلام کردن آن و مشارکت همگان. در لايه بعدي، استفاده از امکانات داخلي براي بهبود اين بسترها.
- اطلاعيه*ها، بخشنامه*ها و بيانيه*هايي براي کنترل اطلاعات سازمان، تقويت ديواره*هاي آتش هر سازمان، بستن سرويس*هاي ايميل خارجي و دسترسي به آنها در محيط سازمان و قوانين جريمه افراد براي استفاده از سرويس*هاي ايميل خارجي براي انتقال اطلاعات سازماني.
- کنترل سرورهاي ميل سازماني و حراست الکترونيکي براي داده*هاي رد و بدل شده در ايميل*هاي سازماني.
در پايان باز هم تكرار مي*كنيم كه ارائه ايميل ملي امري خير به*نظر مي*رسد، ولي بايد پيش از پياده*سازي خوب آنرا سنجيد زيرا به*نظر مي*رسد كه اين طرحي پرهزينه و بسيار حساس است كه اگر هدف آن حفظ امنيت و حريم اطلاعاتي افراد جامعه است، به*راحتي مي*توان با روش*هايي ساده*تر به اين مقصود رسيد. گذشته از اين، سده 21 ديگر زماني نيست كه بتوان به اين سادگي*ها مردم را به ترك خدمات رايگان، سطح بالا و جهاني وادار ساخت.